Resultaten 0-10 van 50

Administratiekantoor

Een administratiekantoor verricht veel verschillende administratieve werkzaamheden. Dit kan uiteenlopen van boekhouding tot personeelszaken.

Administratie

Administratie is een heel breed gezien woord wat veelal kantoorwerk betreft.
Vroeg bestond administratie voornamelijk uit het bijhouden van financiële  verantwoordingen door middel van boekhouding. Boekhouding bestaat onder andere uit kasboeken en journaaloverzichten.
Vroeger werd de boekhouding gedaan door mensen die het met de hand schreven. Tegen het einde van de 20e eeuw werd dat een typmachine en in het begin van de 21e eeuw werd dat de computer en hoofdwerk.

Tegenwoordig is administratie allemaal geautomatiseerd en dat is dan databasewerk wat onder andere wordt gebruikt met personeelszaken. Onder personeelszaken valt de betaling van het salaris en het registeren van de vrije dagen. Administratie wordt ook gebruikt bij bijvoorbeeld het UWV voor logistieke zaken en uitkeringsinstanties. En in de zorgsector doen ze ook aan administratie en dat heet patiëntenadministratie of medische administratie.

Overheid

Er zijn ook nog andere vormen van administratie zoals de moeite of kosten voor instellingen, particulieren en ondernemers om overheidsregels na te leven en vergunningen aan te vragen. Dit wordt ook vaak aangeduid als administratie lasten of regeldruk. Deze administratie is bijvoorbeeld belangrijk bij belastingwetgeving. Bij introductie, wijzigen en afschaffen van regelingen is vaak het vasthouden het meest verstandig zodat je de lastendruk niet te veel laat stijgen. Dat kan dan doormiddel van bijvoorbeeld Wet uniformering loonbegrip, en wordt een winstbox en loonsomheffing overwogen.

Administratiekantoren

Binnen administratiekantoren heb je vaak ook een administrateur dat is iemand die beroepsmatig de financiële administratie bijhoudt voor een bedrijf, stichting of vereniging. Bij middel en kleine bedrijf wordt dit meestal maar door 1 persoon gedaan, bij grotere bedrijven wordt de administrateur bijgestaan door verschillende diverse medewerkers met ieder hun eigen werkgebied en verantwoordelijkheden. En als dit het geval is wordt er van de administrateur nog een extra taak verwacht als leidinggevende over het geheel. Vaak als dit het geval is krijgt de administrateur een promotie tot financieel manager.   

 

123 .. 5Volgende »