Resultaten 10-20 van 50

Carrosserie

De carrosserie is het koetswerk van een motorvoertuig zoals een bus of een auto. De carrosserie is dus de constructie zonder de losse onderdelen, zoals de motor, de wielen, de aandrijflijn. Met het interieur wordt voornamelijk de zitplaatsen bedoelt. Vaak wordt de carrosserie op het chassis geplaatst. Het kan ook dat een voertuig geen chassis heeft maar dat het een zelfdragende carrosserie is en dat betekent dat de carrosserie zo stevig is dat de losse onderdelen er zo op kunnen worden gemonteerd. De zelfdragende carrosserie wordt het meest gebruikt bij constructiemethode voor personenauto’s. Het is voor een sportwagen soms zelfs veiliger dan de constructie met chassis en carrosserie. In de begintijd was het heel normaal dat je voor je auto een chassis kocht, wat het merk van de auto bepaalde, en dat de auto door een carrosseriebouwer van een koetswerk voorzien werd.

Bij autobussen en vrachtwagen is het nog steeds gebruikelijk dat er een chassis onder zit.
Ook bij bestelwagens is het mogelijk een chassis met cabine te kopen, van een opbouw volgens eigen wensen of eisen te laten voorzien. Het woord carrosserie is ouder dan de auto zelf. Het stamt namelijk af van de koets van het Franse woord: carrosse. Dat was in de tijd dat de koets nog het straatbeeld bepaalde. De moderne carrosserieën zijn overwegend gemaakt van staal, alhoewel tegenwoordig ook veel gemaakt worden van aluminium en kunststof. In het begin van de autoproductie werd dit met hout gemaakt.

Carrosseriebouwer

Een carrosseriebouwer is een fabrikant die op een chassis van een autofabrikant een eigen carrosserie plaatst, waardoor een standaardauto min of meer uniek wordt. In de eerste 50 jaar van de 20e eeuw, lieten veel beter gesitueerden voor hun auto een carrosserie maken door een specialistische firma. De fabriekscarrosserie was voor hen wellicht wat te gewoontjes. Iemand die carrosseries bouwt in zijn algemeenheid verdiende echter het meeste geld met het bouwen van kleine series (het meeste aan de cabrioletversies) voor autofabrieken, voor welke laatste een kleine serie net weer te verstorend was in het productieproces. Zo maakte Pininfarina bijvoorbeeld altijd de Peugeot 406 coupe en maakt Karmann voor de Volkswagens de cabrioletversies van onder meer de Golf en maakt Heuliez in Frankrijk voor Peugeot de 206cc en de Tigra Twintop voor Opel.

« Vorige12345Volgende »