Resultaten 0-10 van 50

De handelsonderneming

De handelsonderneming veranderd niet aan het product zelf, maar verkoopt het gewoon door zoals het was. De handel heeft een paar hele belangrijke functies en dat zijn:
- Het overbruggen van verschillen in assortiment door verschillende producten van verschillende fabrikanten aan te bieden.
- Het overbruggen van verschillen in hoeveelheid door grotere partijen per stuk te gaan verkopen
- Het overbruggen van afstanden tussen fabrikanten en de consumenten.
- Het overbruggen van verschillen in tijd door artikelen te verkopen die seizoensgebonden zijn.

Er zijn ook verschillende werkzaamheden binnen handelsondernemingen en dat zijn:
- Voorraad houden: Het is belangrijk dat er altijd een voorraad aanwezig is voor het geval dat producten beschadigd raken of kapot gaan of voor onverwachte leveringen.
- Sorteren: hierbij is het de bedoeling dat de handel de juiste producten bij elkaar probeert te brengen.
- Selecteren: dat is het verfijnen van het sorteren.
- Pousseren: het aan de man brengen van de producten. Want verkopen dat gaat niet vanzelf. Pousseren kan je voornamelijk doen met behulp van reclame.
- Distribueren.

De bekendste verdeling in de handel is de kleinhandel of terwijl de detailhandel en de groothandel. Het meest kenmerkend van de detailhandel is toch wel dat zij rechtstreeks verkopen aan de consumenten. Het deel van de groothandelaren dat zijn producten weer verkoopt aan de detaillisten worden ook wel grossiers genoemd.

De groothandel en kleinhandel

De groothandel en de kleinhandel (detailhandel) hebben allebei te maken met voorraad.
Wat wij verstaan onder voorraad is:
- Aangekochte goederen die verder verkocht worden of worden gebruikt voor in het productieproces zoals grondstoffen en andere basismaterialen.
- Goederen in bewerking (G. I. B ) ook wel halffabricaten genoemd.
- Geproduceerde, afgewerkte producten.

Voorraad zorgt eigenlijk altijd voor kosten. In grote lijnen kan men de volgende kosten onderscheiden:
- Je hebt magazijnkosten  daaronder vallen bijvoorbeeld de kosten voor opvolgingssysteem voor locatiebeheer, net als personeelskosten en materiaal.
- Verzekeringen en belastingen
- Opportuniteitskosten
- Verliezen doordat er veroudering van de voorraad.
- Bovenstaande kosten worden meestal geschat op 20% tot 30% van de waarde van de goederen.

 

123 .. 5Volgende »